9 zdrowych nawyków, które zmieniły moje życie

9 zdrowych nawyków

Od jakiegoś czasu staram się prowadzić bardziej zdrowy tryb życia. I choć czasem ciasta pełne cukru ogromnie kuszą, a kanapa przed telewizorem jest wygodniejsza od maty do ćwiczeń, to wiem, że małymi kroczkami uda mi się pozytywnie wpłynąć na moje zdrowie i wygląd.

Przygotowałam dla Was listę dziewięciu łatwych zdrowych nawyków, które zastosowałam w swoim życiu i już widzę pozytywne efekty!

Zamień czarną herbatę i kawę na herbaty ziołowo

Kiedyś akceptowałam tylko czarną herbatę i piłam ją w ogromnych ilościach. A jako urozmaicenie wybierałam karmelowe czy owocowe herbaty, które dodatkowo zasypywałam kilkoma łyżeczkami cukru. Wtedy kompletnie nie zwracałam uwagi na skład, a ziołowe herbaty omijałam wielkim łukiem, nie rozumiejąc, jak ktokolwiek może TO pić. Na szczęście małymi kroczkami zaczęłam przekonywać się do tego napoju, a teraz nie wyobrażam sobie dnia bez zielonej czy ziołowej herbaty. Efekt? O karmelowych herbatach już dawno zapomniałam, a czarną zredukowałam do 1-2 kubków dziennie (jak na ogromną miłośniczkę herbaty, to bardzo dobry wynik!). Kawę ograniczyłam do minimum, czyli do jednej filiżanki na kilka miesięcy. Efekt? Zarówno moja cera, jak i mój żołądek bardzo mi za to podziękowały.

Pij wodę!

9 zdrowych nawykow

O tej zasadzie słyszymy wszędzie! I mimo, że zalecana ilość wody zmienia się z każdym nowym badaniem czy artykułem naukowym, to i tak wszyscy są tego samego zdania – powinniśmy jej pić jak najwięcej. Jak to zrobić? Ja zaczęłam od pełnej szklanki wody na „Dzień dobry”, a teraz nie wyobrażam sobie dnia bez jednej czy dwóch butelek półtoralitrowych. Efekt? Moja wiecznie sucha cera jest dużo lepiej nawilżona, a o kawie już dawno zapomniałam.

Pozbądź się chemii

Jak na miłośniczkę kosmetyków przystało, w mojej liście zdrowych nawyków nie mogło zabraknąć punktu dotyczącego pielęgnacji. Od paru miesięcy staram się stosować tylko kosmetyki z naturalnym składem. I choć wiem, że nie wszystko ma swoje naturalne zamienniki, to od jakiegoś czasu produkty z krótkimi składami zdominowały moją kosmetyczkę. Rezultat? Mam bardzo wrażliwą cerę i każdy zakup nowego kosmetyku wiązał się z ryzykiem uczulenia czy zaczerwienienia. Jednak dzięki zamianie kosmetyków na te naturalne widzę zdecydowaną poprawę – zero uczuleń, tylko skuteczne działanie.

Jedź śniadanie!

9 zdrowych nawykow

Nigdy nie potrafiłam zrozumieć osób, które omijają najważniejszy posiłek dnia. Codziennie budzę się tak głodna, że nie wyobrażam sobie wyjść z domu bez śniadania. I choć długo zajęło mi wyrobienie nawyku jedzenia ZDROWEGO śniadania, to nie żałuję tego skrócenia snu o 5 min i poświęcenia go na przygotowanie czegoś bardziej pożywnego (kiedyś potrafiłam zadowolić się kromką białego chleba i filiżanką kawy!). Dzięki zjedzeniu zdrowego posiłku, od samego rana mam więcej energii i dużo później jestem głodna, co pomaga uniknąć podjadania!

Dodaj warzywo

Tę poradę poznałam dzięki Marcie z CodziennieFit i od razu postanowiłam wprowadzić ją w życie. I choć ta zasada jest śmiesznie prosta, to nigdy nie zwracałam na nią uwagi. Mianowicie – dodaj warzywo do każdego posiłku. Obecnie mieszkam we Francji i zauważyłam, że w przeciwieństwie do nas, Francuzi dodają sałatę czy inne warzywo do KAŻDEGO dania. Mam wrażenie, że my, Polacy skupiamy się przede wszystkim na daniu głównym (w postaci mięsa czy ryby), warzywa traktując jako zbędny dodatek, o którym często zapominamy. Jednak zwracając uwagę na warzywa podczas przygotowywania posiłków, z czasem dodajemy ich coraz więcej, ograniczając spożycie ciężkostrawnych mięs czy innych tłustych dań.

Zastąp białe pieczywo na pełnoziarniste

Jeszcze niedawno nie wyobrażałam sobie jeść innego chleba niż białe, a kajzerki były moim ulubionym „przysmakiem”. Nie zdawałam sobie sprawy, że jedzenie ciemnego pieczywa może wpłynąć tak pozytywnie na moje zdrowie i samopoczucie. Pełnoziarniste produkty zawierają dużą ilość błonnika, dzięki czemu dłużej nie jesteśmy głodni. Wcześniej, jedząc tylko biały chleb, miałam spory problem ze skokami energii i bardzo często borykałam się z nagłymi napadami głodu. Oprócz tego po każdej większej ilości białego pieczywa walczyłam z nieznośnymi wzdęciami. Usunięcie białego chleba z mojej diety sprawiło, że problem minął!

Poniżej wypisałam jeszcze trzy metody na zdrowe życie, które są zdecydowanie warte uwagi i które staram się stosować jak najczęściej. Niestety, moja regularność w tych trzech nawykach pozostawia wiele do życzenia, ale mam nadzieję, że niedługo się to zmieni. Przecież żadnego z wcześniej wymienionych nawyków nie wprowadziłam z dnia na dzień! :)

Pij soki warzywne!

9 zdrowych nawykow

Mimo, że ostatnio nie stosuję tego sposobu prawie w ogóle to był okres, kiedy sok z jarmużu, banana, jabłka i imbiru piłam prawie codziennie. I przyznam, że już po tygodniu czułam różnicę – byłam bardziej wypoczęta, a moja cera lepiej nawilżona. Zdecydowanie muszę do tego wrócić!

Wysypiaj się!

Z wysypianiem się mam problem niemal od zawsze! Mimo, że pracuję z domu, więc mam większą swobodę w zarządzaniu moim czasem i mogę wstawać później niż inni, to jednak nie potrafię położyć się do łóżka wcześniej niż po północy. Sen jest jednak niesamowicie ważny dla regeneracji naszego organizmu, czyli wyspani jesteśmy bardziej odporni i mniej podatni na wszelkiego rodzaju choroby. Oprócz tego, jesteśmy bardziej skupieni i nasza efektywność wyraźnie wzrasta. Dlatego zamknij komputer wcześniej niż zwykle, zrezygnuj z kolejnego odcinka serialu, przestań scrollować Facebooka i połóż się wcześniej spać – Twój organizm na pewno Ci za to podziękuje.

Rusz się!

I nie mówię tutaj o intensywnym godzinnym treningu czy przebiegnięciu kilkunastu kilometrów za jednym podejściem – wystarczy kilka małych kroków, żeby polepszyć kondycję: wybierz schody zamiast windy, spacer zamiast samochodu czy autobusu. Jest też masa szybkich planów treningowych, które znajdziesz na YouTubie lub na innych portalach – ćwiczenia zajmą Ci kilka minut, a pierwsze efekty zobaczysz już po kilku tygodniach. Ja ostatnio odkryłam trampolinę do ćwiczeń – zobaczymy czy z nią uda mi się wytrwać w nawyku.

Takich zdrowych nawyków jest masa i wprowadzenie nawet drobnej zmiany wpłynie pozytywnie na Wasz organizm. A Wy macie jakieś inne zdrowe przyzwyczajenia, których nie wymieniłam powyżej? Dajcie znać w komentarzach – chętnie z nich skorzystam!



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *